Improving The Tenth Grade Students’ Speaking Ability Through Guessing Game at SMK Saraswati 3 Tabanan

  • Made Utami Murtiningrum IKIP Saraswati
  • Ni Putu Meri Dewi Pendit
  • I Wayan Mawa
Keywords: Guessing game, speaking ability, descriptive text

Abstract

ABSTRACT

 

The research aimed at improving students’ speaking ability through guessing game. This research was conducted using Classroom Action Research (CAR) with subject was grade X TB 1 of SMK Saraswati 3 Tabanan consisted of 31 students. The purpose was to identify students’ speaking ability before and after the application of guessing game. The data analysis technique was qualitative and quantitative data using observation, notes and tests. Guessing game used as an interested way to train students’ speaking ability on Descriptive text material. The steps were students guess clues and made a descriptive video based on the clues about something, someone, or place. The result of this research showed improvement on students’ speaking ability from the mean score of the pre-test was 51.1, increased to 65.4 in the Post-test I, and the mean of Post-test cycle II reached 74.2. In addition, students who passed the Minimum Mastery Criterion was also increased from 4 students (12.9%) in pre-test, became 15 students (48.4%) in post-test 1, and increased to 27 students (87.1%) in post-test 2. Furthermore, can be concluded that the application of guessing game give a positive impact on the teaching learning activity so that it can increase students’ motivation in learning.

 

Keywords : Guessing game, speaking ability, descriptive text

 

ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa melalui guessing game. Penelitian ini dilakukan menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan subjek penelitian adalah siswa kelas X TB 1 SMK Saraswati 3 Tabanan yang terdiri dari 31 siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi peningkatan kemampuan berbicara siswa sebelum dan sesudah penerapan guessing game. Teknik data analisis yang digunakan adalah data kualitatif dan kuantitatif menggunakan observasi, catatan pendidik dan tes. Guessing game digunakan sebagai cara yang menyenangkan untuk melatih kemampuan berbicara siswa pada materi Deskriptif teks. Langkah-langkah permainan meliputi siswa menebak petunjuk dan membuat video deskriptif berdasarkan petunjuk tentang sesuatu, seseorang, atau tempat. Hasil akhir peneitian ini menunjukan peningkatan kemampuan berbicara siswa yang dapat dilihat dari nilai rata-rata tes awal adalah 51,1, meningkat pada tes akhir siklus I menjadi 65,4, dan rata-rata nilai pada tes akhir siklus II meningkat hingga 74,2. Selain itu, siswa yang mampu melampaui Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) juga meningkat dari 4 siswa (12,9%) pada tes awal, menjadi 15 siswa (48,4%) pada tes akhir siklus I, dan meningkat hingga 27 siswa (87,1%) pada tes akhir siklus II. Selanjutnya dapat disimpulkan bahwa penerapan guessing game memberikan pengaruh positif pada kegiatan belajar mengajar sehingga dapat meningkatkan motivasi belajar siswa.

 

Kata kunci : Guessing game, kemampuan berbicara, deskriptif teks

Published
2020-12-07